Jogszabályi háttér
– A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. tv 15. § (2):
„Ha a sajátos nevelési igényű gyermek súlyos és halmozottan fogyatékos, attól az évtől kezdve, hogy tankötelessé válik, fejlesztő nevelés-oktatásban vesz részt.
A fejlesztő nevelés-oktatást a gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézmény látja el egyéni vagy csoportos formában:
a) saját intézményében külön erre a célra létrehozott csoportban,
b) otthoni ellátás keretében,
c) abban az intézményben, amely a gyermek ápolását, gondozását ellátja.”
– 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
– 32/2012. (X. 8.) EMMI rendelet A Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve kiadásáról
Ellátás helyszíne
– Dió Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola, EGYMI és Kollégium
– Otthoni ellátás
Ellátás célcsoportja
Súlyos és halmozottan fogyatékos tanköteles korú tanulók (6-16 éves).
A tankötelezettség az intézményvezető hozzájárulásával meghosszabbítható 23 éves korig.
Ellátás formája
– Otthoni ellátás: a szakértői véleményben meghatározott heti óraszám biztosítása.
– Iskolai ellátás: csoportonként 6 tanuló, a szakértői véleményben meghatározott heti 20 óra biztosítása
A feladat megvalósításában és tevékenységben a szülő együttműködik.
A fejlesztő nevelés-oktatás intézményünkben a tanév rendjéhez igazodó oktatási forma.
A fejlesztő nevelés-oktatás kiemelt feladatai és alapelvei:
- A már kialakult szokások, jelzések, megszerzett képességek, készségek, tudásanyag feltérképezése, megőrzése.
- Az épen maradt funkciókra alapozva, a sérült funkciók fejlesztése egyéni fejlesztési tervek alapján.
- Elemi szintű ismeretek elsajátíttatása szűkebb és tágabb környezetük jelenségeiről.
- A kommunikáció fejlesztése, a számukra megfelelő és lehetséges kommunikációs forma alkalmazására, az önkifejezési módok tudatos alkalmazására és gyakorlására ösztönzés.
- A meglévő mozgási funkciók folyamatos fejlesztése, az önállóan kivitelezhető mozgások adta lehetőségek alkalmazása, ill. az állapotromlás megakadályozása.
- Szabadidős és játéktevékenységben való aktív részvétel elősegítése.
- Szociális készségek, társas kapcsolatok, elemi magatartási formák megismertetése.
- A normalizáció és a participáció elve
- A komplexitás, a személyiségközpontúság, a szükségletorientáltság és a habilitáció elve
- A kooperáció és a tudatosság elve
- A differenciálás és az individualizáció elve
- A tanulók szüleivel kialakított szoros kapcsolattartás.
A fejlesztő nevelés- oktatás fejlesztési területei:
- Kommunikáció
- Mozgásnevelés
- Az érzékelés-észlelés és az értelem fejlesztése,
- Kreativitásra, játékra, szabadidős tevékenységre nevelés.
- Érzelmi és szociális nevelés
- Önkiszolgálásra és egészséges életmódra
A súlyos és halmozottan fogyatékos tanulók fejlesztő nevelés-oktatásának céljai:
- A személyiség sokoldalú fejlesztése
- Az egyéni képességek, fejlettség mellett elérhető legnagyobb önállóság feltételeinek megteremtése
- A gyerekek speciális szükségleteinek megfelelő fejlesztő nevelési-oktatási feltételek biztosítása
- A tanulók szüleivel partneri kapcsolat kialakítása
- Szakmai fejlődés, módszertani sokszínűség
- Naprakész dokumentációk készítése
A súlyos és halmozottan fogyatékos tanulók fejlesztő nevelés-oktatásának módszerei:
- Komplex gyógypedagógiai fejlesztés
- Konduktív pedagógia módszere
- Augmentatív és Alternatív kommunikáció eszközei
- Bazális stimuláció
- Bobath-módszer
- Állatasszisztált terápia
- Szenzomotoros-integrációs terápia
- Hidroterápia
- Gyógymasszázs módszerei
- Snoezelen terápia