Image1\
rajz02.jpg
 


Ayres-terápia

 

Jean Ayres gyermekpszichológus 1972-ben tette közzé azt a munkáját, melyben leírja, hogy feltevései szerint a tanulási zavarok hátterében rendellenes neurofiziológiai folyamatok állnak. Erre egy komplett vizsgáló eljárást és egy terápiát dolgozott ki. Ayres a terápiánál visszanyúlt az ember ősrégi tapasztalataihoz, így alkotta meg azokat a helyzeteket, melyekben a gyermek az alapoktól indulhat , saját belső késztetéseit követve.

A magatartási és a tanulási zavarok hátterében az idegrendszer éretlensége áll, azaz nem képes összerendezni a környezetből érkező információkat és mivel erre nem képes, nem fog tudni megfelelő motoros választ sem adni az ingerekre. Ez az éretlenség az egyensúlyozó rendszer által fejleszthető.

Alapeszköze a háló, ami felfüggesztve lóg és pörgethető, minden irányba kilendíthető. Itt a gyermek magzati testtartásban van és így az ősbizalom kialakulásának állapotába tudnak kerülni. Az idegrendszerükre itt folyamatosan hatnak az ingerek és ezáltal fejlesztik.

A terápia lépései a következők:

1. a tapintásos rendszer normalizálása vagy taktilis ingerlés.
2. az egyensúlyozó rendszer normalizálása vagy vesztibuláris ingerlés.
3. a primitív csecsemőkori reflexek gátlása, leépítése.
4. a szemmozgások normalizálása.
5. a test két oldalának összerendezése.
6. a vizuális forma és térpercepció fejlesztése.


Fontosabb eszközök: háló, füles ugrálólabda, gördeszka, négyszögletű kötélhágcsóhinta, függő billenőhinta, lejtő, tányérhinta, trambulin, henger.

A gyerekek számára biztosítani kell a pozitív, elfogadó, biztonságot nyújtó légkört. Nem lehet úgy vezetni ezt a foglalkozást, hogy féltjük a gyerekeket. Itt a gyerekek szabadon, játékkal fejlődnek, nem szabad, hogy a mi szorongásunk rájuk vetüljön és ezáltal ne tudjanak felszabadultan „játszani”.


Fontosabb tudnivalók: Egy csoportban maximum 5-6 gyerek lehet. Véleményem szerint a mi iskolánkban ez a szám maximum 3 gyermek legyen. Soha nem szabad őket egyedül hagyni. Nem szabad sürgetni a gyerekeket. Itt nincs olyan, hogy valamit csinálni kell. Ötleteket lehet adni nekik, ha nem találják fel magukat, de kényszeríteni semmire nem szabad. Optimális lenne a heti két alkalom. Nagyon fontos rendszeresen ellenőrizni az eszközöket, a baleset elkerülése miatt!.


    A terápia segít a gyermekeknek a testképük kialakításában, segít összerendezni a mozgásokat, fejleszti az egyensúlyozó rendszert és fejleszti az idegrendszert, a mozgató pályákat és az érzékelést, észlelést is.